Facebook MOMA LinkedIn MOMA Instagram MOMA
Adres:
ul. 73 Pułku Piechoty 1b, 40-474 Katowice
biuro@moma-marketing.pl
Marta: 664 702 724
Monika: 500 200 930

Marketing wewnętrzny – czarna dziura marketingu

Strategia marketingowa opracowana, komunikacja z klientami przygotowana cel-pal! Nie – wróć! A czy pracownicy są przygotowani na zmianę?  Czy jak zadzwoni telefon z reklamy, którą pięknie wykreowaliśmy odpowiedzą zgodnie z zaplanowaną komunikacją? Brak marketingu wewnętrznego to najczęstszy powód niepowodzenia wdrażanej  strategii. 
[more]
Czym zatem jest marketing wewnętrzny. Według definicji wg. Philpa Kotelra strategia jest produktem, który powinien być sprzedany klientowi wewnętrznemu, czyli pracownikom. Jeśli pracownicy nie „kupią” strategii jej wdrożenie praktycznie nie jest możliwe. Jak więc motywować ludzi  by stanowili wsparcie we wdrożeniu i realizacji określonych celów i założeń Zarządu?
 
Po pierwsze głos personelu jest bardzo cenny na etapie audytu firmy. Często mają szczegółowe dane i wiedzę, która z różnych względów nie dociera do Zarządu bo albo brak odpowiednich procesów do zbierania takich informacji, albo Zarząd nie docenia tego głosu i jest zamknięty na uwagi szeregowych pracowników. Często jednak jest tak, że pracownicy, nawet najniższych szczebli, mają doskonała wiedzę na temat słabych stron w przedsiębiorstwie. Co więcej, mają doskonałe i gotowe rozwiązania, których albo nie  mają okazji albo śmiałości przekazać zarządowi. 
 
Po drugie jeśli agencja marketingowa zaczyna obsługiwać przedsiębiorstwo lub po prostu pojawia się zapowiedź ‘nowego”, to dla wszystkich jest znak, że idą zmiany. Z czym wiążą się zmiany dla pracowników? Z niewiadomą i lekiem przed pogorszeniem warunków pracy, a nawet ich utratą. Warto zatem pokazać pracownikom że nowa strategia  zawiera kwestie pracownicze, a ich głos jest ważny i na ile to możliwe uwzględniony w strategii. 
 
Po trzecie marketing nie jest samotną wyspą. Nawet jako agencja zewnętrzna – dział marketingu musi współpracować z działami od produkcji przez handel do linii personelu pierwszego kontaktu. Nie wolno tu pominąć działu księgowości, logistyki, usług i serwisu – tu też schowany jest potencjał lub „zgniłe jajo”, które pęknie w najmniej spodziewanym momencie. Każde działanie marketingowe musi być zatem tak zaplanowane, by wspierało i optymalizowało procesy w przedsiębiorstwie. 
 
Po czwarte budowanie zespołów i praca między zespołami jest z reguły jednym z najsłabszych ogniw funkcjonowania organizacji. Bardzo często spotykamy się z przerzucaniem zadań i zrzucaniem odpowiedzialności na inne osoby lub działy. Odwieczna walka pomiędzy handlowcami, działem marketingu i sprzedaży, działem produkcji i logistyki są w stanie pogrążyć każdy plan. Nie musi tak być. Dobrze opracowana strategia marketingowa przewiduje działania z zakresu budowania zespołów i współpracy pomiędzy wszystkimi istotnymi jednostkami w organizacji. 
 
Po piąte identyfikacja zespołu z wdrażaną strategią. Jeśli ją zakomunikujemy na samym końcu, możemy spodziewać się buntu i oporu, w najlepszym układzie tylko trudności ze zrozumieniem koncepcji.  Jeśli wciągniemy pracowników psychologicznie w budowanie strategii, będą się czuli jego częścią, a co za tym idzie, będą chętniej współdziałać w jej realizacji. 
 
Po szóste nie można komunikować strategii wszystkim w tym samym zakresie. Pomijając kwestie tajemnicy, należy dostosować zakres i język strategii prezentowanej poszczególnych grupom wewnątrz organizacji do celu i specyfiki danej grupy. Dochodzimy tu do momentu, w którym wyraźnie widać, że klienta wewnętrznego trzeba potraktować tak, jak każdą inną grupę docelową, która nie jest spójna. Zatem należy najpierw przeprowadzić segmentację klienta  wewnętrznego, określić potrzeby i cele poszczególnych segmentów, a później dopasować narzędzia i kanały komunikacji do ich oczekiwań. 
 
Czego najbardziej potrzebuje pracownik? Pieniędzy?  Otóż z naszych doświadczeń wnika, że jest wiele elementów pozafinansowych, które można wdrożyć by podnieś morale załogi i zyskać ambasadorów marki wśród własnych pracowników. Już sam fakt poczucia, że są częścią rozwojowej organizacji, że ich głos się liczy, a potrzeby są rozważane, może przyczynić się do wsparcia wdrażanej strategii. 
 
Nie zapominajmy zatem planując działania marketingowe, że rekomendacje to najlepsza forma reklamy, a w dzisiejszej dobie social mediów i możliwości rozprzestrzeniania się informacji, każdy zadowolony pracownik to źródło tworzenia wizerunku.
 
Realizujemy z powodzeniem cele marketingu wewnętrznego dzięki dużemu doświadczniu w pracy z zespołami w różnych branżach. Nasze kompetencje coachingowe i trenerskie dają nam szeroki wachlarz narzędzi pozwalających na realizację nawet najtrudniejszych tematów, a nawet konfliktów. 

MA

 

Oferta współpracy marketingowej

Co agencja marketingowa może zrobić dla Twojej marki - narzędzia i metody pracy

Zintegrowana komunikacja marketingowa to w praktyce połączenie kilku, kilkunastu lub kilkudziesięciu (!) narzędzi, obszarów i kanałów dla zwiększenia efektywności komunikacji marki z otoczeniem, a w efekcie – osiągnięcia celów. Przejmując odpowiedzialność za działania marketingowe naszych klientów, działamy kompleksowo, łącząc interdyscyplinarne umiejętności i kompetencje. Niezależnie od zakresu i obszaru współpracy działamy strategicznie.  

';