Facebook MOMA LinkedIn MOMA Instagram MOMA
Adres:
ul. 73 Pułku Piechoty 1b, 40-474 Katowice
biuro@moma-marketing.pl
Marta: 664 702 724
Monika: 500 200 930

Międzykulturowe inspiracje

Podróże kształcą – wiedzą o tym już nawet małe dzieci, kiedy odkrywają, że popołudniowe lekcje języka obcego nie są wymysłem rodziców z przerostem ambicji. Czym zatem są? Są kluczem, który otwiera wiele drzwi do świata komunikacji międzyludzkiej. 
[more]

Podróże to bezcenne źródło wiedzy i inspiracji dla marketingowca

O tym, jak wiele marketingowiec może czerpać z podróży, przekonałam się podczas mojej prawie 4-tygodniowej wyprawy do Tajlandii i Kambodży. Gdzie szukać takich inspiracji i do czego mogą nam się przydać? Dzielę się moimi spostrzeżeniami.

Inspiracje z toalety

Lotniska, hotele, restauracje i inne punkty usługowe (jak np. fitness kluby, strefy SPA)  pełne są przykładów dobrych praktyk i ciekawych rozwiązań w zakresie obsługi klienta i budowania relacji. Pobyt w siedmiu hotelach i resortach w Tajlandii, Kambodży i na wyspach pozwala stworzyć listę interesujących spostrzeżeń:

1) Umiejętność budowania dobrej atmosfery
Proklienckie nastawienie tajskiego personelu jest wprost niesamowite i raczej nie spotykamy się z czymś takim w innych częściach świata. Tajlandczycy wydają się niczym nie przejmować, niczego nie brać do siebie, a już absolutnie nie przenosić swoich problemów i frustracji na innych. Ich łagodność przejawia się we wszystkim, począwszy od spokojnej intonacji głosu, poprzez wsparcie w każdym problemie oraz serdeczności na korytarzach i uliczkach resortów, aż po rozwiązywanie spraw reklamacyjnych – zresztą już sama nazwa kraju  pochodzi od słowa „ thai” (wolny).
Budowaniu relacji i nieskończonej liczbie miłych, a jakże prostych gestów towarzyszy zawsze niewymuszony uśmiech, łagodność i serdeczność.  Wyjątkowego znaczenia nabierają tu nawet znane nam powszechnie z zachodnich przykładów zabiegi, np. orzeźwiający ręcznik i drink na powitanie, spersonalizowane powitanie na ekranie hotelowego telewizora, owoce w pokoju, poczęstunek oraz sety gier i zabaw dla dzieci w samolocie, hotelu, restauracji, możliwość wykonania pamiątkowego zdjęcia w kapitańskiej lub stewardesowej czapce na pokładzie Emirates.

2) Badanie satysfakcji klienta i zbieranie opinii to standard w każdym miejscu.
nowe_technologie_w_hotelachCo więcej, prześcigały się one w stosowanych metodach i technologiach, by zwiększyć skuteczność uzyskania feedbacku. Szczególnie w pamięci zapadł mi przykład toalety na lotnisku w Dubaju, gdzie przy wyjściu umieszczony został sporej wielkości ekranem dotykowy – opuszczając pomieszczenie użytkownik naciskał wybraną „buźkę” z adekwatnym do oceny uśmiechem. Ta prosta metoda nie oznacza marnowania czasu i dodatkowych aktywności, a uśmiechnięte i zgrymaszone buzie zachęcają do wyrażenia opinii jednym dotykiem. Dzięki takiemu systemowi zarządca jest w stanie nie tylko zliczyć buzie, ale również przyporządkować je do odpowiedniej dla danego czasu ekipy sprzątającej. Szybko, prosto i zabawnie – tak się zyskuje opinie!

3)  Absolutnym fenomenem dla mnie jest umiejętne łączenie tradycji oraz folklorystycznych akcentów z nowoczesnością i minimalizmem.
Trend ten można było podziwiać zwłaszcza w architekturze wnętrz, dekoracjach, ale również strojach firmowych obsługi. Schludne, eleganckie, mniej lub bardziej nawiązujące do tradycyjnych strojów tajskich, mimo że nie widać ich już dziś na ulicach. Szczerze mówiąc nie spotkałam w żadnym polskim hotelu takiego połączenia tradycyjnych wzorów z nowoczesnymi krojami lub odwrotnie.

obsługa_klienta_TajlandiaHotel_Bangkok

Czerpanie z zachodnich wzorców

Drugi  obszar moich  marketingowych obserwacji dotyczy reklamy i tu poruszę dwa aspekty: prezentację i promocję marek globalnych oraz rodzimych produktów. Zanim o trendach, muszę nadmienić, że 2 lata temu również spędziłam prawie miesiąc w Tajlandii i to, co zaobserwowałam, to ogromne zmiany! Wyspy niesamowicie rozwinęły się pod kątem ofert hotelowych i restauracyjnych, ale coraz łatwiej zauważyć też duży wpływ kultury zachodu.
zachodnie_wzorceOdzwierciedla się to przede wszystkim w stylach architektonicznych, ubiorze, zmienił się także – co mnie bardzo zaskoczyło – archetyp kobiecości. Jeszcze 2 lata temu z łatwością można było odróżnić Azjatkę od turystki z Zachodu – obecnie rzadko można spotkać niefarbowaną Tajkę. Na ulicach miast i wysp chodzą dziewczyny i kobiety o wszystkich odcieniach włosów: szatynki, rude, a nawet blond. Co więcej, farbują się także mężczyźni. Na billboardach, telebimach, ulotkach i reklamach w komunikacji miejskiej królują reklamy preparatów do wybielania twarzy i ciała: „Snail White”.  W reklamach rzadko pokazywana jest azjatycka dziewczyna, a jeśli już to taka o zachodnich rysach twarzy.

Co do marek globalnych, z wielkim zaciekawieniem obserwowałam jak największe firmy dostosowują prezentację i reklamę do danego miejsca, kultury i potrzeb. Chociażby na przykładzie puszki Coca-Coli widać jak bardzo różni się Tajlandia od Kambodży.

 

Nowe technologie na końcu świata

W Bangkoku, Dubaju czy Qatarze nowe technologie widać i słychać w każdym miejscu – norma. Jednak jak wygląda sytuacja na tajskich wyspach? Podczas mojego poprzedniego pobytu było zupełnie inaczej…
Postęp zobaczymy na każdym kroku: zmiany w architekturze, pierwsze oznaki systemów segregacji śmieci, ubiór ludzi, a każdy Tajlandczyk ma w ręce smarthona!
Inny przykład? Mała wyspa Koh Mook, najdłuża droga jaką można pobiec ma 7 km. Sklep z materiałami budowlanymi to szopa, wokół której (na ulicach dostępnych dla przechodniów) leżą worki z chemią budowlaną i różnorakie części bliżej nieokreślonych rzeczy. Za to tuż obok wyrasta… nowoczesny „kiosk” z pełnym asortymentem telefonów komórkowych i tabletów, z plazmą na ścianie, ladą na wysoki połysk i oświetleniem ledowym!
Hill_TopW samym centrum dżungli znajduje się natomiast niewielka restauracja Hill Top. Prowadzi są 8-osobowa rodzina i to właściwie dla tego miejsca (a właściwie jedzenia!) przyjechaliśmy powtórnie na Koh Mook. Wchodzimy, a na ścianie wiszą wieeeeelkie plakaty z informacją o wyróżnieniu w rankingu tripadvisor.com! Właścicielka reprezentuje najwyższy poziom obsługi klienta, podchodzi do nas przepasana tradycyjną zapaską. Podaje hasło do wi-fi, a po przepysznej uczcie częstuje deserem, pyta o opinię i prosi o wystawienie noty na serwisie.
Tajskich postaw marketingowych mógłby się uczyć niejeden polski gastronom, hotelarz  i przedsiębiorca!

MO


Oferta współpracy marketingowej

Co agencja marketingowa może zrobić dla Twojej marki - narzędzia i metody pracy

Zintegrowana komunikacja marketingowa to w praktyce połączenie kilku, kilkunastu lub kilkudziesięciu (!) narzędzi, obszarów i kanałów dla zwiększenia efektywności komunikacji marki z otoczeniem, a w efekcie – osiągnięcia celów. Przejmując odpowiedzialność za działania marketingowe naszych klientów, działamy kompleksowo, łącząc interdyscyplinarne umiejętności i kompetencje. Niezależnie od zakresu i obszaru współpracy działamy strategicznie.  

';