Facebook MOMA LinkedIn MOMA Instagram MOMA
Adres:
ul. 73 Pułku Piechoty 1b, 40-474 Katowice
biuro@moma-marketing.pl
Marta: 664 702 724
Monika: 500 200 930

Noc reklamożerców. Wszystko wskazuje na to, że światem rządzi absurd.

To, że każda reklama jest skierowana do określonego rynku docelowego, było słychać na sali. Kiedy podczas emisji danego spotu trzęsły się ze śmiechu wybrane fotele, inne zastygały nieruchomo lub słychać było odgłosy dezaprobaty. Podczas innych z kolei role się odwracały. Dużej dozy tolerancji wobec różnic kulturowych wymagały także reklamy z innych część świata. Taki seans bardzo wyraźnie uświadamia potrzebę analizy grup docelowych przez marki planujące ekspansję na nowe rynki.
[more]
Zdaję sobie sprawę, że nie jestem odbiorcą wielu z emitowanych reklamówek. Przyjmuję też margines różnic kulturowych. Jednak wiele spotów, które zaprezentował organizator „Nocy reklamożerców”, przepełniał absurd. Trudno powiedzieć, jaki klucz zastosowano przy wyborze wieczornego repertuaru. Czy można wnioskować, że tego typu produkcje to odpowiedź na potrzebę rynku? Czy dobór prezentowanych reklam definiuje po prostu charakter imprezy?

Skoro już wywołałam „perełki” przeglądu, zacznijmy od nich. Zapraszam do bardzo subiektywnego przeglądu.

Sztandarowym przykładem reklamy absurdalnej i mocno kontrowersyjnej, a jednak z bardzo mocno zdefiniowaną grupą docelową, jest cykl spotów firmy Best Posision Toot underwear. Reklama bielizny dla mężczyzn, a raczej chłopców, bo żaden dojrzały mężczyzna nie zidentyfikuje się z tego typu przekazem: https://www.youtube.com/watch?v=Omz0BDEGgys

Niektóre fimy są za depresyjne by oglądać je samemu… Założenie niezłe, pomysł dobry, ale realizacja… Brak dobrego smaku, wyczucia i totalna ignorancja autora. W zestawieniu z promocją rozrywki daje niestrawną mieszankę: https://www.youtube.com/watch?v=rapxeXX-_Xc

Patrzę i nie wierzę. Reklama Foster Farm: https://www.youtube.com/watch?v=gIwFT40TUjU

Na szczęście wiele spotów mogłoby posłużyć jako przykład dobrej komunikacji z odbiorcami. Filmy okraszone były inteligentnym żartem i mądrym przesłaniem. Kilka przykładów poniżej.

Znana z telewizyjnych spotów wody Evian seria reklam „Baby&me”, prezentująca wartości marki – młodość i witalność – w inteligentny i zabawny sposób: https://www.youtube.com/watch?v=pfxB5ut-KTs

„The new Vito Mercedes – narodzony z najsilniejszych genów” (https://www.youtube.com/watch?v=h79k9L7D-mA). Sympatyczny spot, świetnie pokazane połączenie najlepszych rozwiązań samochodu osobowego i ciężarowego, choć….. patrząc na rynek docelowy, którym raczej są mężczyźni uważam, że bardziej przemówiłby samochód zrodzony z połączenia technologii, kosmicznej mocy niż miłości w rytmie Dirty Dancing.

Świetna reklama Mc Donalds, zrealizowana w ramach działań employer branding. Od lat wiadomo, że Mc Donalds to wzór do naśladowania, jeśli chodzi o reklamy skierowane do wybranych grup odbiorców: http://www.dailymotion.com/video/x1g71xd_first-customer-mcdonald-s-fast-food-restaurant-tv-commercial-ad_shortfilms.

Marka Specsavers opublikowała świetny cykl reklam, błyszczących inteligentnym żartem i dosadnym przekazem: https://www.youtube.com/watch?v=0lTBMnVyyqY&list=PLgjlNlw3NgwqpFUeaGFldjlI2LGpGRrJO

Są marki, które w swoich kampaniach bardzo mocno identyfikują się z uniwersalnymi wartościami. Tworząc reklamy odwołują się do nich lub na ich bazie tworzą kreacje reklamowe, które jednak wymagają dużej dawki interpretacji od odbiorcy, by skorelować produkt z przekazem. Czy kosmetyk czyni mężczyznę silnym, dobrym i opiekuńczym?https://www.youtube.com/watch?v=devSIrBqC1Y
https://www.youtube.com/watch?v=0Z38VrjdE_I

Kontrowersyje, ale dosadne – Dogadan (https://www.youtube.com/watch?v=fF9mBNiYkyE). W roli głównej Pan Choroba, który chodząc po miejscach publicznych dotyka, zaraża i dosłownie zwala z nóg.

Zabawa słowem + temat na czasie = świetna reklama. Dobry przykład dał Durex w kampanii #turnofftoturnon: https://www.youtube.com/watch?v=d6VPUTtuKuk.

Reklama nie nowa, ale jakże aktualna. Wzruszający i wysmakowany obrazem od marki John Lewis – „Podaruj święta marzeń”(https://www.youtube.com/watch?v=iccscUFY86).

Na koniec coś dla fanów nowinek technologicznych: dramat psychologiczny w kilku aktach: https://www.youtube.com/watch?v=DlL1aLQsq6A.

Podsumowując: „Noc reklamożerców” zdecydowanie jest imprezą dla miłośników formy, jaką jest reklama video. Branżowcy mogą na niej szukać drobnych inspiracji, ale trudno tu o wyłapanie trendów czy reprezentatywny przegląd możliwości. Jak co roku współczesna reklama mieszała się z historyczną (najstarsza reklama z 1987 roku).

To, co mnie poirytowało, to brak jakiegokolwiek polskiego komentarza, wstępu czy chociażby tablicy na początku. Rozpoczęła się projekcja spotów, a po sali rozległy się szepty: „To już?“, „Już się zaczęło?“. A szkoda – klienci nie czuli się zaopiekowani.

MO


Oferta współpracy marketingowej

Co agencja marketingowa może zrobić dla Twojej marki - narzędzia i metody pracy

Zintegrowana komunikacja marketingowa to w praktyce połączenie kilku, kilkunastu lub kilkudziesięciu (!) narzędzi, obszarów i kanałów dla zwiększenia efektywności komunikacji marki z otoczeniem, a w efekcie – osiągnięcia celów. Przejmując odpowiedzialność za działania marketingowe naszych klientów, działamy kompleksowo, łącząc interdyscyplinarne umiejętności i kompetencje. Niezależnie od zakresu i obszaru współpracy działamy strategicznie.  

';