Facebook MOMA LinkedIn MOMA Instagram MOMA
Adres:
ul. 73 Pułku Piechoty 1b, 40-474 Katowice
biuro@moma-marketing.pl
Marta: 664 702 724
Monika: 500 200 930

Womenomics – nowy trend rynkowy

Przy tworzeniu MOMA towarzyszyły nam wartości, które obecne są w naszej pracy do dzisiaj. Jedną z nich była i jest… przyjemność.

W MOMA pracujemy z przyjemnością, bez niepotrzebnych napięć. Traktujemy naszych klientów i podwykonawców po partnersku i tego samego oczekujemy od nich. Oferujemy nasze wysokie kompetencje i zgodnie z nimi doradzamy.

Przyjemnie jest nam też w naszym zespole. Dużo rozmawiamy, spędzamy razem czas i pracujemy nad tym, by pojawiające się konflikty rozwiązywać na bieżąco. A pojawiać się muszą, jak to między ludźmi. Ponadto działamy w 100 % żeńskim zespole.

Czy MOMA z założenia to same kobiety? Nie! Kluczowe są dla nas kompetencje, doświadczenie i umiejętność współpracy zespołowej. A że akurat na drodze MOMA stają przede wszystkim silne i mądre kobiety, to ułożyło się to właśnie tak.

Idąc dalej tym tropem, przyglądamy się kobietom na rynku pracy. I bardzo nas cieszą zmiany, jakie na nim zachodzą. Serena Williams, zapowiadająca na okładce czerwcowego numeru amerykańskiego Forbesa artykuł o najbogatszych self-made women na świecie, to wyraz głębszych zmian, które przenikają światową gospodarkę. Rola kobiet rośnie.

W ostatnich miesiącach ukazało się wiele raportów dotyczących sytuacji kobiet w biznesie. Większość z nich potwierdza – chociaż nierówności wciąż są wyraźnie, to rola kobiet w globalnej gospodarce rośnie. Coraz częściej w publicznym dyskursie pojawia się termin womenomics. Tylko, czy opisuje zjawiska, które rzeczywiście się dokonują czy wyidealizowaną wizję przyszłości?

Doświadczenia jednego z naszych klientów, Grupy NDG, wskazują na pierwszą z tych odpowiedzi. Średnie zatrudnienie kobiet w Grupie NDG rośnie z roku na rok w ogromnym tempie. W 2016 wyniosło 54,4 %, w kolejnych latach rosło, żeby w pierwszym półroczu 2019 roku sięgnąć 74,17 %.

Raport Grant Thornton Women in businesswskazuje, że coraz więcej firm zatrudnia kobiety na stanowiskach menadżerskich – 87 % światowych firm zatrudnia przynajmniej jedną kobietę na stanowisku menadżerskim. Co się stało? To splot wielu okoliczności. Akcja #metoo, o której głośno było na całym świecie, dotyczyła nie tylko kwestii obyczajowych, ale również pozwoliła zwrócić szerszą uwagę na nierówności w sytuacji kobiet i mężczyzn na rynku pracy i w kwestii zarobków.

Firmy zatrudniają kobiety również dlatego, że to się im po prostu opłaca. Wiele badań potwierdza, że zróżnicowane zespoły (także płciowo) osiągają lepsze wyniki w analizie, planowaniu i rozwiązywaniu problemów, a co za tym idzie przynoszą wyższe dochody.

Jednocześnie raport Fundacji Liderek Biznesu przynosi wnioski znacznie mniej optymistyczne. Społeczny status kobiet i mężczyzn zrówna się za… 108 lat, a pozycja gospodarcza za 202 lata.

Chociaż menadżerek jest coraz więcej, to wciąż jest ich znacząco mniej niż mężczyzn na tych samych stanowiskach. Kobiety w całej Europie i w Polsce wciąż zarabiają mniej niż mężczyźni, nawet jeśli mają te same kwalifikacje. Polska co prawda (z wynikiem 7,2 %) plasuje się w pierwszej piątce państw UE z najmniejszymi nierównościami płacowymi, ale wynik nie jest już tak satysfakcjonujący, gdy przyjrzeć mu się bliżej. W sektorze publicznym gender pay gap to tylko 2,8 %, ale w sektorze prywatnym aż 16,1 %.

Jak wynika z raportu Strong Women in ITForbesa kobiety sukces w biznesie zawdzięczają w swojej własnej ocenie (obok wykształcenia) również takim cechom jak empatia, nastawienie na współpracę, chęć zrozumienia potrzeb innych, zdolność do zawierania kompromisów. W innych badaniach pośród cech przypisanych kobietom wymienia się też lepsze zarządzanie ryzykiem, wielozadaniowość, dociekliwość czy poleganie raczej na faktach niż na własnych przeświadczeniach. Takie wyliczanki to oczywiście pewna generalizacja, ale nie można zaprzeczyć, że cechy przypisane kobietom to właśnie te, na które na rynku pracy jest dzisiaj największe zapotrzebowanie.

Opisane powyżej kompetencje są jedną z mocnych stron MOMA. Czy to oznacza, że zamykamy się na siłę płynącą z męskiego pierwiastka? Wręcz przeciwnie! Już we wrześniu do naszego zespołu dołączy Patryk. Wpływamy zatem na nowe wody różnorodności 😉


Oferta współpracy marketingowej

Co agencja marketingowa może zrobić dla Twojej marki - narzędzia i metody pracy

Zintegrowana komunikacja marketingowa to w praktyce połączenie kilku, kilkunastu lub kilkudziesięciu (!) narzędzi, obszarów i kanałów dla zwiększenia efektywności komunikacji marki z otoczeniem, a w efekcie – osiągnięcia celów. Przejmując odpowiedzialność za działania marketingowe naszych klientów, działamy kompleksowo, łącząc interdyscyplinarne umiejętności i kompetencje. Niezależnie od zakresu i obszaru współpracy działamy strategicznie.  

';