Facebook MOMA LinkedIn MOMA Instagram MOMA
Adres:
ul. 73 Pułku Piechoty 1b, 40-474 Katowice
biuro@moma-marketing.pl
Marta: 664 702 724
Monika: 500 200 930

9 aspektów sesji biznesowej



Jeszcze kilka lat temu sesja biznesowa była produktem dla członków zarządu, polityków i wszystkich osób, które reprezentowały podmioty publiczne w mediach tradycyjnych. Dziś w dobie internetu i social media, jeśli jesteś aktywny zawodowo jesteś twarzą marki, którą reprezentujesz. Co więcej - nie tylko twarzą.

Po co sesja biznesowa?

Nawet jeśli nie masz konta „na fejsbuku” ani w innych portalach społecznościowych to nie znaczy, że nie istniejesz w internecie. Wpisz w przeglądarkę swoje imię i nazwisko, przejdź na wyświetlanie grafiki i sprawdź, co wie o Tobie wujek Google.  Możesz mieć pewność, że tymi informacjami dzieli się z innymi użytkownikami.
Bardzo często, gdy poznajemy nową osobę na drodze służbowej, zanim podejmiemy współpracę i przygotowujemy się do pierwszego spotkania, „sprawdzamy go” w internecie. Warto zatem zadbać, by przyszły klient lub kontrahent – robiąc podobnie do nas - w poszukiwaniu obecnego wizerunku nie przeglądał Twoich zdjęć z czasów liceum. Mając świadomość tego, że pierwsze wrażenie jest kluczowe i przekłada się na przyszłe relacje, warto nad nim zapanować. Zadbaj o dobry wizerunek i pozytywne nastawienie partnerów, zanim jeszcze poznacie się osobiście.

Gdzie umieścić zdjęcie?

Jeśli chcesz, aby Twój pożądany wizerunek był wysoko w wynikach wyszukiwania, to docelowe zdjęcia musisz umieścić na stronach, które się dobrze pozycjonują. Na pewno takimi stronami są portale społecznościowe. Myśląc o kontaktach zawodowych warto wziąć pod uwagę LinkedIn. Jednak nie wszystkie profesje funkcjonują w tym portalu. Zawody rzemieślnicze bardziej odnajdą przestrzeń na Facebooku. Bezwzględnie w tym wypadku musisz prowadzić swój profil pod prawdziwym pełnym imieniem i nazwiskiem. Profesjonalne zdjęcia mogą się też znaleźć na stronie internetowej. Dodaje to wiarygodności, zwłaszcza w sytuacji, gdy usługi świadczone są osobiście lub jesteś twarzą Twojej marki.

Zespół wespół

Wykonujemy sesję zdjęciową właścicielom, zarządowi, a co z pracownikami? Jeśli prezentujemy ich na www to ich wizerunek powinien być spójny. Wciąż jednak jeszcze w wielu firmach zdjęcia na stronach internetowych są dostarczane przez pracowników, a wśród nich wycięta „główka” z wypadu w góry, popiersie na tle domowej meblościanki. Każde zdjęcie inaczej skadrowane. Jeśli grafik ma na to wpływ zapewne zaproponuje nałożenie jakiegoś filtra np. czarno-białej fotografii. Można jednak wykonać sesję wszystkim pracownikom na jednolitym tle, przy tych samych ustawieniach światła i kamery. A co, jeśli pojawią się nowi pracownicy - po sesji biznesowej? Jeśli mamy sporą rotację w zespole, to można skorzystać z pobliskiego studia fotograficznego. Poprosić aby fotograf zanotował ustawienia światła i aparatu. Posyłamy wtedy nowego pracownika obowiązkowo na badania lekarskie, szkolenie BHP i… do fotografa.

Jakość zdjęć i mistrzowie drugiego planu

Niezależnie jaki jest charakter Twojej pracy, zdjęcia muszą być dobrej jakości. Oznacza to nie tylko właściwy dobór sprzętu i umiejętności fotografa. Chodzi także o tło i czystość otoczenia. Zdarza się, że sesja biznesowa wykonywana jest nie w studiu, tylko w naturalnym środowisku pracy, a na zdjęciu obok biurka prezesa podziwiać można uschniętą paprotkę, wieszak lub kosz na śmieci, wyrastający tuż za nogą.
Zadbaj o to, by w kadrze znalazły się tylko pożądane przedmioty – po prostu posprzątaj :-) O kompozycję kadru powinien zadbać fotograf.

Jaki biznes takie zdjęcie

Koniecznie zadbaj o wizerunek odpowiedni dla Twojej profesji. Koszula flanelowa nie jest odpowiednia dla pracowników biurowych (chyba, że jest się pracownikiem SMSAPI ;)) lub kadry zarządzającej, ale już dla elektryka owszem. W wyprasowanej i schludnie zapiętej koszuli wizerunek będzie nawet bardziej wiarygodny niż w garniturze. Wyobraź sobie hydraulika, który przekracza próg Twojego domu ubrany w garnitur. Cała sztuka polega na tym, aby Twoje zdjęcie prezentowało osobę z pożądanymi cechami. Nie wyobrażam sobie fryzjerki z przepalonymi włosami, urzędnika czy księgowego w koszulce moro lub pani prezes korporacji z przesadnym makijażem.

Makijaż nie tylko dla modelek

Jeśli już mowa o odpowiednim makijażu, to musimy myśleć w kategorii makijażu do sesji zdjęciowej i dotyczy on nie tylko Pań, które chcą pięknie się prezentować, ale absolutnie wszystkich niezależnie od płci. Makijaż wykonywany do sesji fotograficznej powinien wyrównywać koloryt skóry twarzy, ukryć niedoskonałości, z którymi w postprodukcji musiałby walczyć grafik, ale też podkreślić oczy, usta, co może oznaczać mocniejszy makijaż niż ten, który byłby wykonany również na imprezę. Tym zabiegom poddać powinni się również Panowie. Matowy puder zredukuje wybłyszczenia, a doświadczona wizażystka poprawi dodatkowo niedoskonałości w taki sposób, że absolutnie nikt nie zorientuje się, że twarz pokrywa odrobina kosmetyków.

Atrybuty i symbole

Jeśli Twoja praca związana jest z konkretną branżą, a ważna jest dla Ciebie identyfikacja z danym produktem  lub usługą, to warto wykorzystać go w sesji zdjęciowej. Zadbaj o to, by nie były to skojarzenia banalne: księgowa-księga, prezes-pióro. Bardzo często te fizyczne atrybuty są już nieaktualne, bo - w przypadku księgowości – papierowe księgi dawno przeniosły się w sferę zapisów elektronicznych. Dużo ważniejsza będzie zatem postawa wzbudzająca zaufanie, ubiór podkreślający rzetelność i, być może, otoczenie wskazujące na wizerunek marki. W branży B2C możesz pozwolić sobie na odrobinę kreacji, a w niektórych zawodach nawet ekstrawagancji. Trzeba jednak strategicznie podejść do planowania sesji, mając mocno na uwadze wrażliwość rynku docelowego.

Cykniemy kilka zdjęć

Każda sesja zdjęciowa powinna być szczegółowo zaplanowana. Jeśli potrzebujesz jednego, dwóch zdjęć do social media to pozostaje Ci określenie formatu, by odpowiadał wymogom konkretnych kanałów. Jeśli natomiast wykonujesz sesję do strony internetowej, zaplanuj to, jakie treści chcesz wzmocnić poprzez obraz, co najlepiej zrealizuje ten cel i w jakim formacie potrzebujesz każdy kadr. Bywa tak, że wykonuje się sesję – nawet najlepszą, ale bez należytego przygotowania. Jej efektem są zdjęcia, które nie nadają się do zamieszczenia na stronie internetowej, bo albo są w pionie (a wymagania są w poziomie), albo nie przewidzieliśmy zdjęć do wszystkich treści i żadne nie nadaje się na baner. Zatem planując sesję do witryny www zacznij od określenia struktury www i ustal z producentem, w jakich formatach potrzebujesz zdjęć. Po prostu przygotuj się do sesji. Możesz oczywiście w trakcie jej realizacji spontanicznie wykonać dodatkowe ujęcia, ale większość ze zdjęć wykonanych podczas sesji powinna być solidnie przemyślana.

Jedna sesja - nie na zawsze

Sesja zdjęciowa to czasem spory wydatek, zwłaszcza, gdy planuje się większy zakres. Jest to jednak inwestycja w wizerunek swój i marki, którą reprezentujemy. Niestety nie jest to też inwestycja na zawsze. Jeśli zaszły istotne zmiany w wyglądzie ważnych osób w firmie musimy się zastanowić, jak to wpłynie na postrzeganie marki przez klientów. Jeśli nasza firma się rozwija, pojawia się pytanie, czy nasz wizerunek podąża za zmianami?
Zmiany mogą dotyczyć różnych poziomów, nawet tak poważnych jak zmiana sektora biznesowego lub obsługiwanego segmentu rynku. Często powodem do zmiany zdjęć jest inne pozycjonowanie się firmy w przekazach do klientów lub to, że zdjęcia po prostu ‘się zestarzały’.  W fotografii biznesowej również obowiązują pewne trendy i po kilku latach może się okazać, że zdjęcie starego typu nie nadąża za nimi.


MOMA też się zmieniła. Po trzech latach działania wykrystalizowała się nasza tożsamość, dookreśliliśmy strategiczne rynki docelowe. Jednocześnie my - MO i MA -zmieniłyśmy swój wygląd, a styl pierwszej sesji zdjęciowej nie oddawał ani naszego obecnego wizerunku ani naszych charakterów. Dzięki uprzejmości Bytom Square nasza nowa sesja powstała w nowoczesnym wnętrzu, a fotograf Anna Gołębiowska zadbała o jakość i styl fotografii. Dziękujemy! :-)

MO

Oferta współpracy marketingowej

Co agencja marketingowa może zrobić dla Twojej marki - narzędzia i metody pracy

Zintegrowana komunikacja marketingowa to w praktyce połączenie kilku, kilkunastu lub kilkudziesięciu (!) narzędzi, obszarów i kanałów dla zwiększenia efektywności komunikacji marki z otoczeniem, a w efekcie – osiągnięcia celów. Przejmując odpowiedzialność za działania marketingowe naszych klientów, działamy kompleksowo, łącząc interdyscyplinarne umiejętności i kompetencje. Niezależnie od zakresu i obszaru współpracy działamy strategicznie.  

';