Facebook MOMA LinkedIn MOMA Instagram MOMA
Adres:
ul. 73 Pułku Piechoty 1b, 40-474 Katowice
biuro@moma-marketing.pl
Marta: 664 702 724
Monika: 500 200 930

Rebranding – czy i kiedy warto zmienić system identyfikacji wizualnej



Mamy to! Nowe logo agencji MOMA zostało przyjęte i oficjalnie opublikowane. Bardzo nas to cieszy, bo praca dla nas samych to jedno z najtrudniejszych zadań – trudno złapać dystans i podjąć decyzję. To także okazja, żeby przyjrzeć się bliżej tematowi rebrandingu: kiedy warto się go podjąć i co, dzięki temu, można zyskać, a co stracić.

MOMA wpisała się w umysły klientów i partnerów jako agencja marketingu strategicznego. Tą specyfikę działania definiował od początku szachowy koń – uosobienie logicznego myślenia i taktycznych posunięć. Podobnie kolor, czyli mocna czerwień, nie pojawił się w naszej identyfikacji bezpodstawnie; symbolizuje siłę, energię i kobiecość. Bo chociaż wyznajemy zasadę, że w biznesie płeć nie ma znaczenia, to ważne jest dla nas to, że siła MO i MA dała podwaliny pod naszą agencję.

Nowa MOMA

W nowym znaku nie odeszliśmy od tych podstaw, które były dla nas wyznacznikami przy projektowaniu pierwszego logo. Niezmiennie najważniejsze jest działanie strategiczne, więc zadaniem projektanta – Aleksandry Wysockiej - było odświeżenie wizerunku, nadanie mu nowej, lekkiej formy, przy jednoczesnym zachowaniu podstawowych wartości.

Zarówno w podejściu do działań na rzecz klientów, jak i we własnym interesie, nie jesteśmy zwolennikami ‘rozjeżdżania walcem’ tego, co działa. Sygnet w formie konia jest naszym znakiem rozpoznawczym, dlatego też zdecydowaliśmy o odświeżeniu, a nie całkowitej zmianie.
Zmienił się natomiast układ logo, którym – poza podstawową wersją znaku – możemy dowolnie żonglować.
 

Kolor czerwony został z nami, bo najlepiej wyraża naszą energię i to, co komunikujemy na zewnątrz. Uległ jedynie nieznacznej modyfikacji – ochłodziliśmy go, dzięki czemu zyskał świeżość.

Tym, co zmieniło się diametralnie, jest liternictwo zastosowane w logo. Nowy font wpisuje się w aktualne trendy, jest lekki i dużo prostszy niż poprzedni. Na bazie trzyletnich doświadczeń naszej marki do logo dodaliśmy podpis ‘marketing’, który w najprostszy z możliwych sposobów informuje o tym, czym się zajmujemy. To wszystko dało efekt, o który nam chodziło!
 

Planujesz zmianę?

Na pytanie: kiedy warto dokonać zmiany i jakim zakresie, nie ma jednej odpowiedzi. My czuliśmy, że stare logo już nie komunikuje rynkowi tych wartości, które oferujemy, bo przez ostatnie lata w MOMA nastąpiły duże zmiany – my się zmieniliśmy, logo nie. Jeśli czujesz podobnie, rozważ zmianę. Zatem pierwsza zasada brzmi:

Rozważ zmianę, kiedy Twoja FIRMA SIĘ ZMIENIA.

Podobnie z podpisem ‘marketing’, który uzupełnił znasz znak. Naszą agencję zna już wiele osób, ale nowym podmiotom sama nazwa niewiele mówiła, a chcieliśmy podnieść poziom identyfikowania samej nazwy z branżą.
Jeśli masz podobne odczucia, zastanów się nad dodaniem do nazwy definicji Twojego biznesu (np. zakład mięsny, przedsiębiorstwo produkcyjne) lub branży (przykładowo: marketing, szkolenia). Pamiętaj:

Rozważ rozszerzenie logo, kiedy TWOJA NAZWA NIE KOJARZY SIĘ ZE SPECYFIKĄ TWOJEJ DZIAŁALNOŚCI.

Całkowita zmiana logo to rzadko dobre posunięcie. Może sobie na nią pozwolić marka o ogromnej renomie (chociaż nawet najwięksi giganci rzadko decydują się na diametralne zmiany) lub podmiot… całkowicie nieznany. Nie wykorzystuj zmiany identyfikacji do odcięcia się od złego wizerunku w przypadku kryzysu; w takim wypadku zadziałaj komunikacyjnie i odbuduj wizerunek na dotychczasowej identyfikacji.

Rozważ diametralną zmianę identyfikacji, jeśli MASZ ABSOLUTNĄ PEWNOŚĆ ODNOŚNIE RENOMY Twojej firmy lub niewiele do stracenia.

Zapewne wiele do stracenia będzie miała firma, która funkcjonuje na rynku dziesięć i więcej lat. Jednak stracić można również wtedy, kiedy w komunikacji firmy funkcjonuje znak, zaprojektowany w momencie rejestrowania przedsiębiorstwa.
Logo to element, który musi podążać za biegiem czasu. W trakcie dziesięciolecia grafika starzeje się, przestaje pasować do obecnych na rynku form i sposobu projektowania albo robi się po prostu niepraktyczne (bo nie daje różnych możliwości wykorzystania znaku).  

Rozważ zmianę logo, jeśli BYŁO PROJEKTOWANE PRZED WIELOMA LATY.

Jeśli Twoja firma istnieje na rynku stosunkowo niedługo, zmianą identyfikacji (oczywiście zależy od stopnia zmian) możesz sobie zaszkodzić. Dlatego popracuj najpierw nad komunikacją z grupami docelowymi, nawiąż z nimi relacje i przygotuj do zmiany, by po jej wprowadzeniu nadal identyfikowały Twój wizerunek z Twoją firmą.

A co jeśli planujesz zmianę całkowitą, obejmującą zmianę nazwy i pełnej identyfikacji? Wówczas przygotuj się do tego gruntownie: zaplanuj całą akcję, ustal harmonogram i użyj wszelkich dostępnych narzędzi (strona internetowa, social media i inne), żeby klienci mieli pewność, że trafiają pod właściwy adres.

Do zmiany logo MOMA podeszliśmy po wielu rozmowach, miesiącach przygotowań i rozważaniach, czy to dobre posunięcie. Zdecydowaliśmy się na ten krok. Przed nami pełne wdrożenie zmian i feedback z rynku - to Wy dacie nam potwierdzenie, czy ‘nowa MOMA’ działa tak, jak ją zaprogramowaliśmy.

Zobacz jak zmieniło się nasze LOGO!

Oferta współpracy marketingowej

Co agencja marketingowa może zrobić dla Twojej marki - narzędzia i metody pracy

Zintegrowana komunikacja marketingowa to w praktyce połączenie kilku, kilkunastu lub kilkudziesięciu (!) narzędzi, obszarów i kanałów dla zwiększenia efektywności komunikacji marki z otoczeniem, a w efekcie – osiągnięcia celów. Przejmując odpowiedzialność za działania marketingowe naszych klientów, działamy kompleksowo, łącząc interdyscyplinarne umiejętności i kompetencje. Niezależnie od zakresu i obszaru współpracy działamy strategicznie.  

';